به وبسایت موسسه زبان آموزان پیشرو خوش آمدید
آموزش خصوصی، حضوری و آنلاین
یادگیری زبان در کودکان و بزرگسالان

یادگیری زبان انگلیسی از چه سنی مناسب تر است

یادگیری و آموزش زبان انگلیسی، یکی از بهترین ایده هایی است که در هر سنی که آغاز شود، بسیار مفید است و در هر سنی می توان زبان را یاد گرفت اما در برخی سنین، یادگیری زبان دوم یا زبان انگلیسی، سخت تر و در برخی سنین، یادگیری زبان آسان تر و بهتر است.

در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که بهترین سن برای این که زبان انگلیسی به بهترین شکل ممکن یاد گرفته شود، چه سنی است؟

بهترین سن برای یادگیری زبان

نتایج تحقیقات انجام شده، اثبات می کند که برای یادگیری زبان، سنین کودکی، بهترین زمان است. اما آیا باید از ۶ ماهگی به فرزندمان زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم به آموزش دهیم یا در سنین ۳ یا ۴ سالگی؟ به بیان دیگر، بهترین سن آموزش زبان دوم به کودکان، چه سنی است؟

اول از هر چیزی، برای یادگیری زبان به کودکان،‌ باید کودک به بهره ی هوشی لازم رسیده باشد و یا اگر رشد گفتار و زبان او دچار تأخیر است، پایه های زبان و گفتار درمانی در ذهن کودک باید تقویت شود و سپس به آموزش زبان دیگر پرداخته شود.

برای خانواده هایی که در خارج زندگی می کنند، برای آموزش زبان مادری، صحبت کردن در خانه به زبان مادری، بهترین راه است. اما کودک باید زبان کشور خارجی را از طریق تلویزیون، مدرسه و ارتباط با همسالان کشور بیگانه بیاموزد.

بهترین سن برای آموزش زبان به کودک

همانطور که گفته شد، سنین کودکی طبق نظر اکثر کارشناسان، بهترین سنین برای آموزش زبان دوم است و یادگیری زبان در سنین کودکی، موفق تر از یادگیری آن در سنین بالاتر است.

تحقیقات زیادی در رابطه با بهترین سن کودکی برای یادگیری زبان دوم انجام شده است و همگی به این نتیجه رسیده اند که سن ۱۰ سالگی مناسب ترین سن برای یادگیری زبان دوم است. در این سن، کودک به راحتی می تواند زبان دوم را همانند کسانی که آن زبان را به عنوان زبان مادری آموخته اند، یاد بگیرد. هیچ سنی برای یادگیری این گونه ی زبان دوم، مناسب تر از این سن نیست.

این تحقیقات هم چنین اثبات کرده اند که یادگیری زبان در این سن، علاوه بر این که موجب تقویت روابط اجتماعی کودک می شود، باعث می شود عملکرد کودک در سایر دروس نیز بهبود یابد.

در تحقیقی، از بچه های مدارس یکی از کشور های غیر انگلیسی زبان، تست و آزمون به عمل می آید. کودکانی که بیش از ۴ سال به یادگیری زبان انگلیسی یا دیگر زبان ها (اغلب زبان انگلیسی) پرداخته بودند نسبت به کودکانی که زمان کمتری آن زبان را آموزش دیده بودند، نتایج بهتری در این آزمون به دست آوردند. نتایج این کودکان، حتی بهتر از نتایج کودکانی بود که به یادگیری ریاضی پرداخته بودند.

به علاوه بررسی های متخصصان آموزش کودک نشان می دهد که بچه هایی که به یادگیری زبان دوم می پردازند، مسائل پیچیده را با خلاقیت و تبحر بیشتر حل می کنند. طبق بررسی های بروک لمبرت و تاکر که در سال ۱۹۷۴ انجام شده است، کودکانی که زبان دوم را آموخته اند، هوش بالاتری دارند و توانایی ذهنی آن ها پیشرفت بیشتری دارد و از قوه درک بالاتری برخوردار هستند.

آموزش زبان دوم برای کودکان

چگونه زبان انگلیسی را به کودکمان بیاموزیم؟

در این قسمت، نکاتی را در رابطه با نحوه صحیح آموزش زبان به کودک بیان می کنیم.البته اگر هنوز زبان مورد نظر خودتون رو برای آموزش به فرزندتون انتخاب نکردید توصیه می کنیم مقاله چه زبانی را به فرزندم آموزش دهم رو مطالعه نمایید

والدینی که به دنبال آموزش زبان به فرزندانشان هستند باید بدانند که در ابتدای آموزش زبان دوم، کودک تا مدتی از زبان مادری استفاده می کند. هم چنین کودکی که اولین بار به سراغ زبان دوم می رود، در مدتی بین چند هفته تا چند ماه، وارد فاز “خاموشی” یا “غیرشفاهی”  می شود که در این مدت ذهن خود را مشغول درک زبان جدید می سازد. این مدت برای کودکانی که از سن کمتر شروع به یادگیری زبان کرده اند، بیشتر است. در این مدت کودک از اصطلاحات کمتری از زبان دوم استفاده می کند و بیشتر با زبان ایما و اشاره مفهوم را می رساند.

استفاده از جملات حفظی یا تقلیدی

در اوایل کودک از جملات کوتاه و تقلیدی و یا برچسب های تک کلمه ای یا جملات حفظی مانند “ نمیدونم ” یا “ این چیه؟ ” استفاده می کند. این جملات، جملاتی هستند که او در جایی آن ها را شنیده و حفظ کرده است و از واژگان خود کودک ساخته نشده اند.

کم کم کودک، جملات خودش را که حفظی نیستند، می سازد. این جملات، از واژگانی است که کودک یاد گرفته است. در ابتدا کودک از یک فرمول برای ساختن این جملات، استفاده می کند و کلمات یاد گرفته شده را در یک جمله ی معمولی مثل ” من … می خواهم ” و … می گذارد.

روان شدن زبان

در نهایت کودک در زبان دوم روان می شود و تند تند جملاتی را می سازد که دارای خطاهای گرامری فراوان است. این خطا ها ناشی از ندانستن قواعد گرامری است و یا ممکن است ناشی از تأثیر زبان اول باشد. ولی اکثر خطاها، همانند خطاهایی است که کودکان تک زبانه در موقع یادگیری زبان، آن ها را انجام می دهند.

نکاتی در آموزش زبان به کودک

رعایت نکاتی در هنگام آموزش زبان به کودک، موجب بهبود یادگیری او می شود.

  1. برای آموزش بهتر زبان به کودک و کمک به تفکیک ذهنی او، در زمان های مشخصی با او به زبان دوم سخن بگویید.
  2. سخن گفتن به زبان دوم با کودک را در زمانی برنامه ریزی کنید که کمترین استفاده را از زبان مادری می کنید.
  3. آموزش زبان به کودک، باید با در معرض قرار دادن کودک با آن زبان صورت گیرد. نمی شود کودک را دانش آموز فرض کرد و زبان را به او آموزش داد. آموزش رسمی برای آموزش زبان به کودک لازم نیست. انتقال زبان به کودک به راحتی، با استفاده از زبان دوم در مکالمات روزمره، انجام خواهد شد.
  4. برای بهبود آموزش زبان دوم به کودک، از فیلم و موسیقی استفاده کنید.
  5. برای والدینی که می خواهند سه زبان مادری، پدری و رسمی را به کودک آموزش دهند، بهتر است هر یک از والدین به زبان خودش با کودک صحبت کند.
  6. پدر و مادری که از زبانی در خانه استفاده می کنند که با زبان رسمی متفاوت است، به کار خودشان ادامه دهند و نگران این که کودک نتواند زبان رسمی را یاد بگیرد، نباشند. زیرا کودکان آن زبان را در مدرسه و اجتماع می آموزند.

سخن آخر

یادگیری زبان در هر سنی امکان پذیر است. اما کودکان با شجاعت بیشتری نسبت به بزرگسالان، از یک زبان جدید استفاده می کنند و باکی از تلفظ ناصحیح کلمات ندارند. این موارد به علاوه ی نکاتی که در این مقاله گفته شد، بیانگر این است که یادگیری زبان دوم، در سنین کودکی بهتر است و بهترین سن کودکی، برای آموزش زبان، همان ۱۰ – ۱۱ سالگی است. امیدواریم مطالب این مقاله، مفید واقع شده باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 12 =

تماس با کارشناس