تفاوت آزمون کتبی رایتینگ آیلتس جنرال و آکادمیک
این صفحه رو به اشتراک بگذارید:

در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال تمام متقاضیان از نظر ۴ مهارت ریدینگ، اسپیکینگ، لیسنینگ و رایتینگ مورد ارزیابی قرار می گیرند، این آزمون به دو صورت شفاهی (اسپیکینگ) و کتبی (رایتینگ، لیسنینگ، ریدینگ) در دو مرحله جدا برگزار می گردد. برای موفق شدن در آزمون آیلتس و کسب نمره قبولی در تمام مهارت های آن، باید با تمرین و خواندن سوالات مختلف، مهارت های چهارگانه خود را تقویت کنید. تقریباً تمام افرادی که در آزمون آیلتس شرکت کرده اند، نمره رایتینگ آنها نسبت به سه مهارت دیگر پایین تر می باشد. قطعاً علت نمره پایین آزمون رایتینگ سخت بودن آن نمی باشد، بلکه دلیل اصلی آن، تمرین بسیار کم رایتینگ است. توصیه میکنیم که این مقاله از موسسه زبان آموزان پیشرو بعنوان یک مرکز تدریس خصوصی آمادگی آزمون آیلتس با ما همراه باشید.

علت نمره پایین آزمون رایتینگ آیلتس چیست

یکی از سوالاتی که در زمان اعلام نتایج آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک پیش می آید، این است که چرا نمره رایتینگ نسبت به دیگر مهارت های آیلتس پایین تر می باشد. در بیشتر اوقات دیده شده است، افرادی که نمره ۹ یا ۸ لیسنینگ یا اسپیکینگ را گرفته اند، نمره رایتینگ آنها ۶ شده است. خب قطعاً همه افراد فکر می کنند که آزمون رایتینگ سخت تر است یا نمره آنها داده نشده است.

برای روشن شدن این مسئله به زبان مادری خود توجه کنید. آیا تمام افرادی که فارسی را به خوبی حرف می زنند، می توانند به خوبی یک نامه رسمی یا گزارش را بنویسند، مسلماً اکثر افراد در نوشتن نامه و یا گزارش ها مشکل دارند و نمی توانند به خوبی از پس این کار برآیند. افرادی می توانند یک متن فارسی را به صورت درست و صحیح بنویسند که یا دوره آن را گذرانده باشند و یا زیاد اهل مطالعه و خواندن باشند.

با توجه به این مسئله، طبیعی است که افراد در زبان انگلیسی از لحاظ نوشتن ضعیف تر باشند. در هنگام یادگیری مهارت های ۴ گانه زبان انگلیسی، یادگیری لیستینگ، اسپیکینگ و ریدینگ نسبت به یادگیری رایتینگ آسان تر است، علت آن هم این است که افراد در تمام شرایط و در تمام زمان ها می توانند مهارت گوش دادن و صحبت کردن خود را تقویت کنند، اما برای تقویت مهارت رایتینگ نیاز به نوشتن و در نتیجه نیاز به زمان خالی دارند. یادگیری رایتینگ ذهن را بیشتر در گیر می کند به همین دلیل افراد گاهی اوقات تنبلی می کنند و زمان کمی را به تمرین رایتینگ اختصاص می دهند. با توجه به این گفته ها نتیجه می گیریم که علت اصلی نمره پایین رایتینگ عدم تمرین مناسب و کافی می باشد.

مقایسه رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال

در آزمون کتبی رایتینگ آکادمیک و جنرال آیلتس دو بخش یا task به نام های task 1 و task 2 وجود دارد، در هر دو نوع این آزمون ها زمان task یک، ۲۰ دقیقه و زمان task دو ۴۰ دقیقه می باشد، البته متقاضیان می توانند این زمان ۶۰ دقیقه را به دلخواه خود، بین دو بخش تقسیم کنند.

تعداد کلمات رایتینگ باید در بخش ۱ حداقل ۱۵۰ کلمه و در بخش ۲ حداقل ۲۵۰ کلمه باشد، این تعداد برای آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان می باشد. اگر تعداد کلمات از حداقل آن کمتر شود، نمره آن کسر خواهد شد.

task 1 در آزمون جنرال و آکادمیک متفاوت می باشد، در آزمون آکادمیک، دواطلبان باید در بخش ۱ اطلاعات ارائه شده تصویر، جدول و یا نمودارها را در قالب یک گزارش بنویسند. افراد باید تمام پاسخ های خود را در پاسخ نامه وارد کنند. اگر آنها به جای گزارش فقط نکات مهم را بنویسند پاسخ نوشته شده قابل قبول نخواهد بود و از نمره آزمون کسر خواهد شد. باید به تمام بخش ها به خوبی پاسخ داده شود، اگر پاسخ کامل داده نشود و یا تعداد کلمات از ۱۵۰ کلمه کمتر شود، نمره آزمون کسر خواهد شد. در این آزمون دواطلب از نظر ارائه گزارش به زبان رسمی و آکادمیک، توانایی تفسیر نمودار، جدول و تصویر و ارائه پاسخ یکپارچه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

در بخش ۲ رایتینگ آیلتس آکادمیک دواطلبان باید دقت بیشتری داشته باشند به دلیل این که نمره این بخش ضریب دو دارد در حالی که نمره بخش ۱ ضریب یک دارد. در این بخش افراد باید درباره موضوع خواسته شده یک انشاء بنویسند، پاسخ آنها باید کامل و جامع باشد تا بتوانند نمره آن را کسب نمایند. اگر دواطلب اطلاعات بی ربط بنویسد و یا در بخشی از نوشته های خود از دیگران کپی برداری کرده باشد از نمره او کسر خواهد شد. در این بخش توانایی دواطلب از نظر ارائه مثال ها و توضیحات مناسب و نوشتن پاسخ های یکپارچه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

در رایتینگ جنرال تنها task یک، با رایتینگ آکادمیک متفاوت است و تفاوت آن در این است که دواطلبان باید درباره موضوع گفته شده یک نامه بنویسند بقیه موارد از قبیل زمان، تعداد کلمات و دیگر موارد با رایتینگ آکادمیک یکسان می باشد. task 2 در رایتینگ جنرال و آکادمیک هیچ تفاوتی ندارد.

چگونگی نمره دهی در رایتینگ آیلتس

نمره دهی رایتینگ آیلتس توسط ممتحنینی که دارای مدرک معتبر و آموزش مرتبط هستند، انجام می شود. ممتحنین با تجربه پاسخ های task 1 و ۲ را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهند. نمره task 2 نسبت به task 1 دارای ارزش بیشتری می باشد به دلیل این که ضریب آن دو است. نمرات براساس برگه Band descriptor که دارای ۴ بخش است مورد ارزیابی قرار می گیرد. این برگه تا نمره ۹ براساس معیارهای مختلف تقسیم بندی شده است. برای رایتینگ آکادمیک و جنرال این نحوه نمره دهی صادق می باشد.

نحوه تعیین نمره task 1 رایتینگ آیلتس

نمره دهی task 1 براساس ۴ معیار زیر تعیین می شود:

  • Task achievement
  • Coherence and cohesion
  • Lexical resource
  • Grammatical range and accuracy

Task achievement

در این بخش پاسخ ها براساس دقیق بودن و مرتبط بون با اصل سوالات، تعیین نمره می شوند. در task 1 آزمون رایتینگ آکادمیک، سوالات قابل تشخیص هستند و پاسخ آنها متناسب با خود سوالات می باشد و نیازی نیست که دواطلب از دانسته های خود چیزی بنویسد، تعداد کلمات هم نباید از ۱۵۰ کلمه کمتر شود.

Coherence and cohesion

در این بخش همانطور که از معنای آن مشخص است پاسخ ها از لحاظ روان بودن، پیوسته بودن و واضح بودن نمره دهی می شوند.

Lexical resource

این معیار یعنی این که پاسخ ها باید دارای کلمات مناسب با مفهوم سوال ها باشند، و از کلمات درست و به جا استفاده شود.

Grammatical range and accuracy

در این معیار پاسخ ها از لحاظ ساختار مورد بررسی قرار می گیرند بنابراین جملات باید از ساختارهای دقیق، متنوع و درست ساخته شوند.

نحوه تعیین نمره task 2 رایتینگ آیلتس

  • Task response
  • Coherence and cohesion
  • Lexical resource
  • Grammatical range and accuracy

همانطور که مشاهده می کنید معیارهای task 2 رایتینگ آیلتس فقط در مورد اول با task 1 تفاوت دارد. بنابراین درباره این بخش توضیح می دهیم و سه بخش دیگر مطابق task 1 می باشد.

Task response

در task 2 تعداد کلمات باید حداقل ۲۵۰ کلمه باشد، اگر از این تعداد کمتر باشد نمره آن کسر خواهد شد. دواطلب می تواند براساس دانسته ها و اطلاعات خود به سوالات پاسخ درست بدهد. توضیحات باید کامل و واضح باشند.

دیدگاه خود را بنویسید