به وبسایت موسسه زبان آموزان پیشرو خوش آمدید
آموزش خصوصی، حضوری و آنلاین
تاثیر زبان بدن و روابط معلم و دانش آموز در یادگیری زبان انگلیسی

تاثیر زبان بدن و روابط معلم و دانش آموز در یادگیری زبان انگلیسی

در این مقاله با معرفی دو مساله مهم در ارتباط با یادگیری زبان انگلیسی، بررسی خواهیم کرد که آیا زبان بدن و ایجاد ارتباط سالم بین معلم و دانش آموز میتواند در یادگیری زبان انگلیسی اثرگذار باشد یا خیر. و همچنین با ارائه تعریف کلی از زبان بدن و معرفی آثار و نتایج ایجاد روابط بین معلم و دانش آموز به راهکار برای این مسائل پرداخته و سعی کرده ایم به صورت روشن و شفاف آن ها را بازبینی نماییم. روش های ذکر شده در این مقاله برای یادگیری دروسی غیر از زبان انگلیسی نیز میتوانند مفید باشند اما به کار بردن این راهکار های برای تدریس و آموزش زبان انگلیسی را به شدت توصیه می کنیم. چرا که مساله زبان آموزی بسیار حساس و نیازمند دقت عملی بالاست. در ادامه با ارائه تعریفی از زبان بدن، به بیان مسائل ذکر شده خواهیم پرداخت. با موسسه زبان آموزان پیشرو همراه باشید.

زبان بدن چیست؟

زبان غیر کلامی یا زبان بدن به ارتباطات رفتاری گفته می شود که فرد بدون آن که صحبتی بکند پیام خود را به مخاطب می رساند. الگو های صورت، حالات قرار گرفتن دست ها و پاها، همینطور نحوه نشستن و ایستادن و… همه و همه راهی ارتباطی است که به وسیله ی آن، پیامی به مخاطب ابلاغ می شود.

بخش اول؛ تاثیر زبان بدن در یادگیری زبان انگلیسی

تاثیر زبان بدن در یادگیری غیر قابل انکار است. معلمان تاثیر گذار همیشه با به کارگیری زبان بدنشان با دانش آموزان به گفت و گو میپردازند و این کار از نظر دانش آموزان باعث می شود احساس امنیت و حمایت بیشتری داشته باشند. این معلمان معتقد هستند که همیشه لبخند زدن به دانش آموزان و برقراری ارتباط چشمی با آن ها به سادگی بیانگر این است که شما به دانش آموزانتان اهمیت می دهید. توانایی معلم در برقراری ارتباط مثبت با دانش آموز؛ یک جنبه حیاتی در رابطه معلم-دانش آموز است. معلمان میتوانند با ترکیب کردن ارتباط کلامی با غیر کلامی، در سازماندهی دانش آموزان و و ایجاد تاثیر مثبت روی آن ها موفق شوند. همچنین این مساله تاثیرات چشمگیری روی یادگیری و موفقیت دانش آموزان دارد.

مثلا برای شروع، آغاز دوره تحصیلی را با صدایی بلند، واضح و لحنی شاد تبریک بگویید. اگر شما آشفته به نظر برسید، دانش آموزان حس خواهند کرد فردی آسیب پذیر هستید. عدم اعتماد به نفس شما برای دانش آموزان به منزله ی پرچم قرمز خواهد بود.

باید ها و نباید های زبان بدن

راست بایستید

خم بودن، افتادن شانه ها و شکم برآمده فقط از لحاظ پزشکی و فیزیکی بدن مضر نیستند بلکه روی ارتباطات شما نیز اثر گذارند. راست و محکم ایستادن به همه ی آدم ها از هر قشری با هر نگرش و طرز فکری، احساس علاقه و احترام را منتقل می کند. در کلاس های آموزش زبان انگلیسی ممکن است شاگردان شما هر سنی داشته باشند و در فرهنگ های متفاوتی بزرگ شده باشند؛ راست ایستادن باعث میشود دانش آموزان با شما با احترام بیشتری برخورد کنند.

دست به سینه ایستادن و قرار گرفتن پشت میز

این رفتار این پیام را ارسال می کند که شما نمیخواهید با دانش آموزان خودتان در ارتباط باشید و میز را همانند مانعی بین خودتان قرار داده اید. دستان خود را مانند صلیب روی سینه قرار ندهید، خود را با برگه های روی میز سرگرم نشان ندهید و زمانی که یکی از شاگردان با شما صحبت میکند مرتبا به ساعت خود نگاه نکنید. هنگامی که دانش آموزان با شما صحبت می کنند با حرکت دادن سر و تایید حرف های آن ها، علاقه خود را به موضوع نشان دهید.

قلمرو تعیین نکنید

فقط پشت میز خود نباشید و از تمام فضای کلاس درس استفاده کنید. اطراف میز های دانش آموزان قدم بزنید و با آن ها صحبت کنید. بگذارید جوی راحت و خوشایند در کلاس ایجاد شود نه فضایی ترس آلود. در کلاس های یادگیری زبان انگلیسی برای آموزش بهتر نیاز است شاگردان به مکالمات انگلیسی بپردازند. این روش کمک میکند که مکالمات با خجالت کمتر و احساس راحتی بیشتری انجام شود و آموزش زبان انگلیسی با سرعت و موفقیت بیشتری پیش برود.

حالات چهره خود را بشناسید

حالات چهره شما به سادگی میتواند هر نوع احساس، نگرش، درک و یا سردرگمی شما را بیان کند. ان حالات را بشناسید تا بتوانید از آن ها به صورت آگاهانه در برخورد ها و صحبت های خود در کلاس درس استفاده کنید. از چهره ی خود به عنوان راه و ابزاری برای آموزش کمک بگیرید.

لبخند بزنید

لبخند زدن، تشویق و خوشحالی شما را می رساند. اخم کردن، ناراحتی، غم و عصبانیت را نشان می دهد. چشمان درشت، بسیار باز و گشاد شده، تعجب و ترس را می رساند. از هر کدام از حالات به وقت لزوم در کلاس خود استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید جو مثبت و موافق کلاس نباید هرگز از میان برود.

ارتباط چشمی برقرار کنید.

این راه کمک می کند که به توافق برسید، اعتماد را جلب کنید و نشان دهید که شما به دانش آموزان خودتان اهمیت داده، توجه می کنید و به آن ها گوش میدهید.

گذاشتن دست زیر چانه

وقتی شما از دانش آموزان سوالی بپرسید و سپس دست خود را زیر چانه تان قرار دهید این حس به دانش آموزان القا می شود که منتظر پاسخ آن ها هستید اما انتظار دارید با دقت بیشتری به پاسخ هایشان فکر کنند. این حرکت دانش آموزان را به فکر کردن بیشتر تشویق می کند و همچنین میدانند که شما منتظر پاسخشان خواهید ماند.

دست های باز

این حالت به دانش آموزان نشان می دهد که با خیال راحت میتوانند به پرسش های شما پاسخ دهند. به آن ها خیره نشوید و آن ها را هول نکنید. نشان دهید که کاملا آرام و ریلکس هستید و آماده اید که بشنوید. مرتبا کمبود زمان را متذکر نشوید. یادگیری یک زبان جدید به قدر کافی دشوار هست، آن را ساده تر بگیرید.

نتیجه:

زبان بدن کمک می کند پیام خود را برسانید. به کمک زبان غیر کلامی بدن خودتان؛ یاد دادن زبان کلامی انگلیسی را آسان کنید. اجازه دهید دانش آموزان بدانند که شما میخواهید محیطی سازنده، پویا و حمایت کننده برای یادگیری زبان انگلیسی ایجاد کنید.

 

بخش دوم؛ تاثیر روابط معلم و دانش آموز در یادگیری زبان انگلیسی

ارتباط بین معلم و دانش آموز در یادگیری آن ها و همچنین پیشرفت جامعه نقش بزرگی دارد. داشتن یک رابطه ی مثبت با معلم و سازماندهی کردن آن، به دانش آموزان کمک می کند که احساس راحتی، اعتماد و امنیت بیشتری در کلاس درس خود داشته باشند. این امر درکلاس درس های غیر از زبان انگلیسی و هم در یادگیری زبان انگلیسی تاثیری چشمگیر دارد.

در این کلاس ها دانش آموزان با انگیزه بیشتر و اعتماد به نفس بالاتری در فعالیت های کلاسی شرکت می کنند. مطالعات نشان داده است که معلمانی که به احساس دانش آموزان توجه می کنند و به آن اهمیت می دهند، دانش آموزانشان موفق تر بوده و حتی نمرات بالاتری کسب خواهند کرد. البته لازمه ی این امر برقراری یک رابطه ی قوی بین معلم و دانش آموز از همان جلسات اولیه ی کلاس است.

ارتباط مثبت و سازنده بین معلم و دانش آموز اساس و بنیان بلوغ اجتماعی دانش آموزان را شکل می دهد. داشتن رابطه ای برای دانش آموز با کسی به غیر از پدر و مادر باعث می شود که بتواند خودش را بشناسد، با محیط وفق پیدا کند و هوش هیجانی و اجتماعی خود را پرورش دهد.

راهکار هایی برای ایجاد روابط مثبت و سازنده بین معلم و دانش آموزان

برای ایجاد روابط مفید و مناسب بین دانش آموزان و معلمان راه های بسیاری وجود دارد. اما مساله ای که مطرح است این است که این راه ها برای یک یا دو روز نیستند و همه ی آن ها زمان بر و نیازمند تلاش می باشند تا آثار خود را آشکار کنند.

راهکار اول:

شما به عنوان معلم باید بتوانید شخصیت دانش آموزان را بشناسید و متناسب با آن پاسخی مثبت تحویل دهید. شما میتوانید به صورت واضح و کامل انتظارات خود را بیان کنید، قوانین و مقررات را تعیین کنید و به دانش آموزان قوانین را توضیح دهید. دانش آموزان با فهمیدن علت و منطق قوانین، اعتمادشان به شما افزایش یافته و متوجه خواهند شد که معلمشان در دل خود صلاح آن ها را در نظر می گیرد. این امر موجب تقویت روابط معلمی–شاگردی می شود. خصوصا در دروسی مانند زبان انگلیسی، احساس صمیمیت دو طرفه ای مشابه به رابطه ی مادر و فرزندی به یادگیری زبان کمک خواهد کرد. همان طور که همه ی ما در آغاز زندگی از خانواده ی خود و بیشتر از همه، مادر، زبان و سخن گفتن را آموخته ایم.

راهکار دوم:

با شور و اشتیاق تدریس کنید. دانش آموزان باید اشتیاق شما را احساس کنند. هیچ دانش آموزی نمیتواند نسبت به معلمی که دائما از وضعیت شغلی خود گلایه دارد، احساس خوبی پیدا کند. با شور و شوق درس دادن نشان میدهد شما شغلتان و دانش آموزانتان را دوست دارید و طبیعتا ایجاد این اشتیاق تدریس را برای خودتان نیز خوشایند تر خواهد کرد.

راهکار سوم:

آموزش و یادگیری زبان انگلیسی را به تفریح و سرگرمی بدل کنید. خلق محیط و شرایطی جذاب و لذت بخش برای یادگیری، تاثیرات شگفت انگیزی خواهد داشت. از ایده های روز دنیا استفاده کنید، با همکارانتان مشورت کنید و یا از بازی ها و روش های قدیمی ایده بگیرید و آن ها را با ایده های جدیدتر ترکیب کنید.

نتیجه گیری :

ایجاد ارتباط با دانش آموزان ممکن است خیلی سخت به نظر برسد اما با کمی تلاش و البته صرف وقت کافی میتوان این امر را تا حد زیادی پیاده سازی کرد. در نهایت این منافع و مزیت های این کار برای هر دو طرف است که نشان خواهد داد تنها کار درست همین است.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

تماس با کارشناس