به وبسایت موسسه زبان آموزان پیشرو خوش آمدید
آموزش خصوصی، حضوری و آنلاین
مکتب فکری در آموزش زبان

۴ مکتب فکری در آموزش زبان

قبل از شروع به بحث مکاتب فکری در تدریس زبان بهتر است از ابتدا بدانیم که زبانشناسی چیست؟ زبان شناسی در معنای ساده ی آن مطالعه زبان است، اما منظور از این مطالعه یک مطالعه علمی است. به طوری که نگاه یک زبان شناس به معنی واژه ها در زبان نیست؛ بلکه نحوه شکل گیری زبان و بافت معنایی که در آن و خیلی چیزهای دیگر مربوط به زبان شناسی است.

از آنجایی که زبانشناسی یک مطالعه علمی است، معمولا مکاتب فکری هم در این بحث ها حضور دارند. ما در زیر به ۴ مکتب فکری در آموزش و یادگیری زبان اشاره می کنیم.

مکتب فکری کارکردگرایی

اولین مکتب فکری بر چگونگی استفاده زبان در زندگی روزمره تمرکز می کند. افرادی که از مکتب کارکردگرایی پیروی می کنند معتقدند که زبان مثل یک ابزار برای استفاده بشر است. این مکتب به واژگان، معناشناختی، نحو و نیز عملکردهای کاربردی زبان اهمیت می دهد. کارکردگرایی بر اهمیت کانون اجتماعی، کاربرد گرامر، واژگان و املاء صحیح تاکید دارد.

ساختارگرایی

با توجه به مطالعات و تحقیقات فردیناندو سوسور ساختار گرایی یک روش در زبان شناسی است که زبان را یک نظام ثابتی می انگارد که از بخش های بسیار کوچک و متفاوتی تشکیل شده است که با هم ارتباط گرفته اند. این مکتب فکری از تجزیه و تحلیل زبان شناسی تاریخی به تجزیه و تحلیل غیر تاریخی تغییر پیدا کرده است. بعدها به نظر می رسد زبان شناسان دیگر ساختارگرایی را کنارگذاشته شده می پندارند.

ساختارگرایی برای واج شناسی و ساخت شناسی واژگانی کاربرد داشت اما نظریه هایی که ارائه می دهد به اندازه مکاتب فکری جدید معنی دار نیست. سوسور از این حقیقت که نمی توانست در زمان خودش درک درستی از مغز انسان داشته باشد این مطالعه را به آیندگان واگذار کرده است.

نظریه زایشی زبان

کارهای چامسکی پایه ی نظریه زایشی زبان در روش های زبانشناسی است و این نظریه در گام اول چگونگی یادگیری زبان توسط انسان را بررسی می کند اما اخیرا برای تفسیر پدیده هایی که در زبان های طبیعی روی می دهد نیز می پردازد. مکتب فکری زایشی زبان معتقد است که زبان از قانون های مشخصی ساخته شده است که همه ی بشر و زبان ها را شامل می شود. این مکتب فکری منجر به نظریه “گرامر زایشی” شد که تمام بشر قادر به یادگیری گرامر زبان هستند، همه ی این ها با کار های نوام چامسکی و هریس در نیمه دوم قرن بیستم روی داد.

شناخت گرایی

آخرین مکتب فکری در لیست ما در پی واکنشی به زبان شناسی زایشی در سال ۱۹۵۰ پیدا شد. به اصطلاح ساده مکتب شناخت گرایی می گوید که زبان در فرایند های شناختی بشر ظاهر می شود و نظریه “گرامر زایشی” را به چالش می کشد و باور دارد گرامر چیزی نیست که همه بشر آن را ذاتا بفهمند با این حال در صورت استفاده از زبان یادگرفته می شود؛ از این منظر کمی به نظریه کارکرد گرایی نزدیک است. اما تمرکز اصلی شناخت گرایی در زبان شناسی بر اساس معنایی است که ذهن می سازد.

شاید سوال بسیاری از شما این باشد که تکنیک ها و روش های تدریس زبان از کجا می آیند، پاسخ به این سوال خیلی ساده است. همانطور که مکتب های فکری بالا را مطالعه کردید اساس روش های تدریس زبان از مکاتب فکری و نظریه ها می آیند ما در موسسه زبان آموزان پیشرو ۴ مکتب فکری را مورد بررسی قرار دادیم. اگر شما هم یک معلم خصوصی زبان هستید و در تدریس خصوصی زبان خود از مکتب فکری خاصی پیروی می کنید در بخش نظرات کامنت بگذارید.

منبع

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 8 =

تماس با کارشناس